STANOWISKO /2012/VI
OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ W SZCZECINIE
z dnia 26 września 2012 roku
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru
Okręgowa Rada Lekarska Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie pozytywnie opiniuje projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru, za wyjątkiem propozycji zmiany brzmienia § 10 ust. 2 obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011r., które opiniuje negatywnie.
Jak wynika z tresci § 1 pkt 4 przekazanego do konsultacji ww. projektu, ustawodawca nakazuje organom rejestrowym dokonywanie wpisów w rejestrze praktyk zawodowych w zakresie informacji o miejscu przechowywania dokumentacji medycznej w przypadku m.in. zakończenia działalności leczniczej przez lekarza gdy wykreślenie z rejestru nastąpiło na podstawie art. 108 ust.2 pkt 1 – 4 albo 6,7 ustawy o działalności leczniczej. Wpisów tych organ dokonuje z urzędu.
W ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie nie sposób zgodzić się z proponowanym brzmieniem zapisu § 10 ust. 2 lit c) przedmiotowego rozporządzenia MZ albowiem jego stosowanie będzie znacznie utrudnione albo wręcz niemożliwe. Powyższa propozycja stanowi próbę przerzucenia odpowiedzialności na samorządy zawodowe za przechowywanie dokumentacji medycznej, do czego okręgowe izby lekarskie nie mają ani środków finansowych, ani lokalowych do przechowywania dokumentacji medycznej po lekarzu którego praktykę zawodową wykreślono z urzędu. W opinii ORL w Szczecinie to na lekarzu bądź na jego spadkobiercach (w przypadku śmierci lekarza) spoczywa obowiązek przechowywania dokumentacji medycznej. Przy tak zaproponowanym brzmieniu § 10 ust. 2 lit c) rozporządzenia ORL w Szczecinie jako organ rejestrowy nie ma żadnych możliwości prawnych wyegzekwowania od lekarza bądź jego spadkobierców wskazania miejsca przechowywania dokumentacji medycznej. Wydaje się, że istnieje konieczność wprowadzenia obowiązku dla lekarza lub jego spadkobierców, którego praktyka wykreślona zostaje z urzędu do wskazania organowi rejestrującemu miejsca przechowywania dokumentacji medycznej. W związku z powyższym ORL w Szczecinie proponuje, aby § 10 ust. 2 lit. c) otrzymał następujące brzmienie:
„c)miejscu przechowywania dokumentacji medycznej w przypadku likwidacji podmiotu leczniczego albo zakończenia działalności leczniczej przez lekarza lub pielęgniarkę, w przypadku gdy wykreślenie z rejestru nastąpiło na podstawie 108 ust. 2 pkt 1-4 albo 6,7 ustawy, po wskazaniu przez likwidatora podmiotu leczniczego lub lekarza, pielęgniarkę albo spadkobierców lekarza, pielęgniarki, a w przypadku braku spadkobierców przez gminę właściwą dla ostatniego miejsca prowadzenia działalności leczniczej przez lekarza lub pielęgniarkę, miejsca przechowywania dokumentacji medycznej”.
Sekretarz Okręgowej Rady Lekarskiej Wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej
w Szczecinie w Szczecinie
dr n. med. Maciej Górski lek. med. Wiesław Kupiński