tel. 91 487 49 36 biuro@oil.szczecin.pl

Okręgowa Izba Lekarska w Szczecinie

BIP OIL Aktualności Dokumenty ORL

STANOWISKO NR 2/2017/VII w przedmiocie projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego

2017-07-15 21:40 Marcin Czapp

STANOWISKO NR  2/2017/VII

OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ W SZCZECINIE
z dnia 24 maja 2017r.

w przedmiocie projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego

Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie odnosząc się do przesłanego do konsultacji projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (ozn. nr 537 w Wykazie Prac Legislacyjnych MZ), wskazuje co następuje.
Zgodnie z treścią § 5 po ust. 4 w ww. rozporządzeniu planuje się dodać ust. 5 w brzmieniu:
„W sytuacji, gdy świadczeniodawca realizujący świadczenia w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej oraz zapewnia jednocześnie, w lokalizacji, świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, realizacja świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może być łączona z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w innych komórkach organizacyjnych świadczeniodawcy, z uwzględnieniem intensywności pracy innych komórek organizacyjnych."
Proponowaną ww. zmianę należy ocenić negatywnie. W ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej
w Szczecinie wprowadzenie omawianej regulacji doprowadzi do rozproszenia odpowiedzialności za pacjentów korzystających ze świadczeń w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Należy zauważyć, iż przywoływany zapis jest nieprecyzyjny, wskazuje na to chociażby brak wskazania, z którymi komórkami organizacyjnymi świadczeniodawcy może być połączona nocna i świąteczna opieka zdrowotna. Ograniczenie się do wskazania, iż jedynym kryterium w tym zakresie jest intensywność pracy innych komórek organizacyjnych, może doprowadzić do sytuacji odsyłania pacjentów z jednego na inne oddziały szpitalne uzasadniając to intensywnością pracy. Ponadto, skoro w projekcie rozporządzenia nie zwiększa się wymogów odnoszących się do zatrudnienia personelu medycznego jednostek organizacyjnych udzielających świadczeń w zakresie świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, to należy rozumieć, iż to lekarz dyżurny będzie musiał obsłużyć pacjentów korzystających z świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie powyższe niewątpliwie doprowadzi do obniżenia jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Ponadto w zakresie projektowanej zmiany - w załączniku nr 3 do rozporządzenia, w części I. Warunki szczegółowe, jakie powinni spełniać świadczeniodawcy przy udzielaniu świadczeń gwarantowanych w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej, w lp. 26, w części "Organizacja udzielania świadczeń", nadanie pkt 2 następującego brzmienia:
"2) zapewnienie całodobowej opieki pielęgniarki lub położnej we wszystkie dni tygodnia.",
w ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie wcale nie ujednolica wymagań dotyczących zapewnienia całodobowej opieki pielęgniarskiej lub położniczej z pozostałymi poziomami referencyjnymi. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z obecnym brzmieniem załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia, w przypadku neonatologii na drugim poziomie referencyjnym wymagania co do opieki pielęgniarki i położnej są następujące: Zapewnienie opieki pielęgniarskiej w łącznym wymiarze:1) równoważnik co najmniej 2,22 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno stanowisko intensywnej terapii noworodka; 2) równoważnik co najmniej 0,89 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno stanowisko opieki ciągłej dla noworodków po sztucznej wentylacji; 3) równoważnik co najmniej 0,89 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno stanowisko opieki pośredniej dla noworodków niewymagających wsparcia oddechowego. W zakresie neonatologii na trzecim poziomie referencyjnym wymagania te kształtują się następująco: zapewnienie opieki pielęgniarskiej w łącznym wymiarze:1) równoważnik co najmniej 2,22 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno stanowisko intensywnej terapii noworodka; 2) równoważnik co najmniej 0,89 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno stanowisko opieki ciągłej dla noworodków po sztucznej wentylacji; 3) równoważnik co najmniej 0,89 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno stanowisko opieki pośredniej dla noworodków niewymagających wsparcia oddechowego.
Ponadto zmieniane wymagania w zakresie opieki pielęgniarskiej lub położniczej dotyczące oddziałów neonatologii na I poziomie referencyjnym kształtują się obecnie następująco: Równoważnik co najmniej 0,44 etatu pielęgniarki lub położnej na jedno łóżko (stanowisko) noworodkowe, w tym w systemie "matka z dzieckiem”.
W ocenie Okręgowej Rady lekarskiej w Szczecinie powyższe oznacza, iż nie można mówić o jakimkolwiek ujednoliceniu wymagań na wszystkich poziomach referencyjnych, a projektowane wymagania nie odnoszą się już do równoważnika etatu na jedno łóżko (stanowisko) noworodkowe, a do całej komórki organizacyjnej, powyższe może w konsekwencji doprowadzić o obniżenia obecnie obowiązujących wymagań w przypadku świadczeniodawców oferujących większą liczbę łóżek.

 

 

Sekretarz Okręgowej Rady Lekarskiej   Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej
w Szczecinie   w Szczecinie
dr n. med. Marleta Zienkiewicz   dr n. med. Magda Wiśniewska