STANOWISKO NR 3/2017/VII
OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ W SZCZECINIE
z dnia 24 maja 2017r.
w przedmiocie projektu rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej
Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie odnosząc się do przesłanego do konsultacji projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (ozn. nr 534 w Wykazie Prac Legislacyjnych MZ), wskazuje co następuje.
Zgodnie z pkt 4 części I części A oraz z pkt 4 części I części B projektu załącznika nr 5 do rozporządzenia: „W sytuacji, gdy świadczeniodawca realizujący świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielanej w warunkach ambulatoryjnych zapewnia jednocześnie w lokalizacji świadczenia w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej, spełniające warunki określone w przepisach rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, realizacja świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może być łączona z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w innych komórkach organizacyjnych świadczeniodawcy, w sposób określony w jego przepisach porządkowych.”
Proponowaną zmianę Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie ocenia negatywnie. Wprowadzenie omawianej regulacji doprowadzi do rozproszenia odpowiedzialności za pacjentów korzystających ze świadczeń w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Należy zauważyć, iż przywoływany zapis odwołuje się do zapisu § 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 694, z późn. zm.). Zmiana ta obejmuje wprowadzenie do rozporządzenia nowelizowanego § 5 ust. 5, zgodnie z którym „W sytuacji, gdy świadczeniodawca realizujący świadczenia w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowej oraz zapewnia jednocześnie, w lokalizacji, świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, realizacja świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może być łączona z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w innych komórkach organizacyjnych świadczeniodawcy, z uwzględnieniem intensywności pracy innych komórek organizacyjnych."
W opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie ww. zapis rozporządzenia nowelizującego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego jest nieprecyzyjny, świadczy o tym chociażby brak wskazania, z którymi komórkami organizacyjnymi świadczeniodawcy może być połączona nocna i świąteczna opieka zdrowotna. Ograniczenie się do wskazania, iż jedynym kryterium w tym zakresie jest intensywność pracy innych komórek organizacyjnych, może doprowadzić do sytuacji odsyłania pacjentów z jednego na inne oddziały szpitalne uzasadniając to intensywnością pracy. Ponadto, skoro w projekcie rozporządzenia nie zwiększa się wymogów odnoszących się do zatrudnienia personelu medycznego jednostek organizacyjnych udzielających świadczeń w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, to należy dorozumieć, iż to lekarz dyżurny będzie musiał obsłużyć pacjentów korzystających z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Powyższe w opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie może doprowadzić do obniżenia jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie negatywnie opiniuje również pozostawienie kwestii organizacji udzielania ww. świadczeń w wyłącznej gestii przepisów porządkowych obowiązujących u świadczeniodawców. Powyższe doprowadzi do tego, iż zasady udzielania tych świadczeń będą różne u poszczególnych świadczeniodawców realizujących ten zakres świadczeń.
Sekretarz Okręgowej Rady Lekarskiej | Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej | |
w Szczecinie | w Szczecinie | |
dr n. med. Marleta Zienkiewicz | dr n. med. Magda Wiśniewska |